Wednesday, May 2, 2012

Skörd och bilder






Ja gott folk, här har flitens lampa lyst men nu sitter jag bokstavligt talat och skördar frukterna av slitet med en skål rabarberkräm under näsan. Igår inmundigades årets första hemodlade sallad (fast tomaterna är fusk från affären). 

Det var en hård natt för så fort jag skulle flytta mig högg det till i ryggen efter gårdagens brutala grävande i "stenmattan". Gräsmattan bredvid min köksträdgård har en gång i tiden varit en väg. Det betyder att om man gräver bort grässvålen så hittar man bara makadam och sten. Torts detta har min man och jag planerat en stor frukträdgård där. Nu har vi grävt ner varsitt träd och varsin buske (Han ett plommonträd - Opal - och en ros förra året, jag en vinbärsbuske också förra året och igår ett persikoträd). 


Vad mer har vi hittat på? Jo, jag har som vanligt grävt bort en massa praktlysing och istället planterat orientvallmo, fransk kungsljus (en vit sort och Southern charm) en ranunkel och ett par astrar. 
Sebastian grävde upp en libbsticka som vi gav vår kockvän Li och så satte vi en vindruva där istället (Rembrandt). (Och vi har en gigantisk libbsticka till så det går ingen nöd på oss). 
   Två blåbärsbuskar har också flyttat in, en Emil och en som hette något med North och var full av bärpåsar. 
   Det har varit strålande väder här i Skåne, ostlig vind som det brukar i maj och det var full storm häromnatten men det var shorts- och linneväder både igår och idag.
Första salladen, ruccola, rädisor, plocksallad, isbergssallad, sockercikoria, spenat och en och annan bortgallrad red bowl. 
Painted mountain och popcornmajsen kommer fint men Double standarden är klen.


Rosa ranunkel, petflaskor över orientvallmon och bakom dem alla franska kungsljus. Två små astrar mellan de bortersta flaskorna på andra sidan trädet.


Jordgubbar, plocksallad, ruccola, rädisor och blåklint som har frodats i växthuset.



Lavendelsticklingar, brudslöja, tomater, aklejor, lammöron, fjädernejlikor och jag vet inte vad som mer kan trängas på växthushyllan.

En bra busktomat (istället för hundreds and thousands, fast bättre enligt rådgivarmannen som gästade på Gunnebo) och en kruka med nyplanterade doftliljor.




I ampeln finns en gul Tumbling Tom, i krukan främst en kapkrusbär och så bakom står mina gurkor och skvallrar.



Vår nye konstnärsvän i sydöstligt läge.

Svarta vinbären är på g.

Vi har köpt tre oljefat som vi ska använda till vattentunnor och en stor grill.

Krusbären kommer fint.



Stenmattan med persikan "Frost".


Blåbär i rhododenronjord.

Bild på innergården för kastanjens skull.

No comments:

Post a Comment