Sunday, April 22, 2012

Det tar sig!


Jag måste faktiskt tillstå att jag är nöjd med helgens insats. Alla pallkragar är färdiga, det är bara blåbärslådan som ska få lite vit färg innan den också får komma ut. Färgen tog slut förra helgen men den förre ägaren av huset hade smidigt nog målat många av brädorna han lämnade på vinden vita. Jag ska ta ett kosmetiskt lager också på det mesta så fort jag fått tag på en dunk färg. Dessutom hittade jag enorma dörrlister däruppe, vi snackar 7 cm tjocklek, 25 cm breda och 2-2,5 m långa. Den lådan det blev av dem passar perfekt till kronärtskockorna!



 Ett högst improviserat planteringsbord av pallkragar. Det blev alldeles för högt men klättrar man upp på pallen så blir det bra. Tar man bort den så har man en mycket rustik och trevlig bardisk.


Luktärt främst, därefter sallads/betlådan, kronärtskockslådan av gamla lister från vår skola (däri finns även purjolök, morötter, en fin buskkrasse, dill och tagetes), huvudsalladslåda (och brysselkål, rödlök, rosésallad med mera) och rabarber. Bortanför rabarberna vid tujan ska solrosor och blåbär bo.


Salladslådan med scharlottenlökar som ett kors (för att hålla insekterna borta från betorna sen) blåklint i mitten och spenat, plocksallad, red bowl, cikoriasallad och en liten isbergsplanta.

Sockerärtslådan. Vanliga till vänster och Shiraz till höger.


Den helt enormt stora pumpa-squash-majs-och-bönlådan. Jag ska omringa majsen av pumpa, gul squash, grön squash och vinter squash. Sedan ska purpurbönor, vaxbönor och haricot verts i två olika versioner klättra i painted mountain, sockermajs och popcornmajs.

Och mina rabarberplantor från frö. 

No comments:

Post a Comment