Sunday, May 13, 2012

Borta bra...

Goddag igen gott folk!

Det är uppenbart att jag tagit Skåne till mitt hjärta. När vi gled ner med planet från Stockholm, över åkrar fyllda med blommande raps, svämmade det nästan över av hemlängtan för mig. Förkylningen är kvar men jag har ändå hunnit en hel del idag och igår. En käck skylt, en luktärtsportal, gödselvattning, ogräsrensning och annat gullande med växterna. Sebastian körde "gräsklippen" (som man säger på min ursprungsdialekt, det är en eloge till min bonuspappa Stefan som kommer och hjälper mig svetsa till helgen) med uppsamlingskåpan på en stund så odlingarna fick ett grönt täcke söndagen till ära.


Bondbönsportal med skylt



Rabarbern har blivit lite äten på men det viktiga är att rötterna utvecklas till nästa år.

Här kommer det rödlök

Kronärtskockan kämpar mot myrinvasion.

Bön-squash-och-majslandet

Nya sockerärtor på väg upp.

Salladslandet. Ska nog sticka ner lite betfrön snart.

Ärtskottsfrenesi i drivbänken. Vi skördar varje dag och har i salladen.

Med den nya (något sneda) luktärtsportalen. 

Här får ni tyvärr vända på huvudet något för att se de spirande luktärtorna.

2 comments:

  1. Hej!!

    Va skoj att se din skylt, jag har tänkt gjort samma sak, men inte kommit så långt än.

    Tack Tack för en toppen fin blogg!! Kommer kika in ofta här jag :-)

    Kram Veronica

    ReplyDelete
  2. Hallå!

    Jag rekommenderar det varmt, det ger det hela en, jag vet inte vad man ska säga, helhet kanske. :) Det känns gött i alla fall! Ledsen att det tog så lång tid att svara, jag är inne på datorn så sällan och mobilen hängde sig varje gång jag försökte där.

    Jag dundrar raka vägen in i bagarstugan nu, har sett dig i potager-grupen men inte hunnit in ännu! :D

    Kram!

    ReplyDelete